Nedenfor kan læse vores gældende vedtægter for Hinnerup Ridecenter. Du kan også downloade vedtægterne via dette link: Gældende vedtægter for Hinnerup Ridecenter (februar 2024). Vi har generalforsamling hvert år i februar måned.
Vedtægter for Hinnerup Rideklub
1. Navn og hjemsted
Hinnerup Rideklub (HIRI)
Møllevej 7 A, 8382 Hinnerup
Favrskov Kommune
2. Formål
Klubbens formål er at fremme interessen for ridesporten og samle medlemmerne til udøvelse af denne idræt i dagligdagen, ved afholdelse af stævner, konkurrencer og ridearrangementer, samt drive rideskole med henblik på at udbrede ridesporten og kendskabet til heste hos børn og unge.
3. Dansk Ride Forbund
Klubben er medlem af Dansk Ride Forbund (DRF) under Danmarks Idræts Forbund. Klubben og hvert medlem er forpligtet til at rette sig efter de to nævnte forbunds love, reglementer og bestemmelser, herunder de af de pågældende forbund fastsatte voldgiftsbestemmelser.
4. Medlemmer
I Hinnerup Rideklub kan optages aktive og passive medlemmer.
Aktive medlemmer kan deltage i sportslige aktiviteter på Hinnerup Rideklub eller i Hinnerup Rideklubs navn.
Passive medlemmer har ikke ret til at deltage i sportslige aktiviteter på Hinnerup Rideklub eller i Hinnerup Rideklubs navn.
Både aktive og passive medlemmer har ret til at stemme ved generalforsamlingen.
Medlemskab er gældende fra den dato, hvor skriftlig anmodning herom modtages af bestyrelsen. Optagelse af børn og unge under 18 år kræver samtykke fra forældre/værge.
Udmeldelse kan alene ske skriftligt til bestyrelsen med mindst 1 måneds varsel til den 1. januar.
5. Æresmedlemmer
Æresmedlemmer kan på bestyrelsens forslag udnævnes på en generalforsamling. Diskussion om forslaget kan ikke finde sted, men forslaget kan på begæring underkastes skriftlig afstemning. For vedtagelse kræves en majoritet på 2/3 af de afgivne stemmer. Æresmedlemmer betaler ikke kontingent, har stemmeret på generalforsamlingen og er valgbare til bestyrelsen.
6a. Karantæne/udelukkelse
Bestyrelsen kan meddele karantæne af nærmere fastsat omfang, dog max. 2 måneder, til et medlem, der udviser usportslig optræden, eller på anden måde opfører sig til skade for klubben.
For at denne beslutning skal være gyldig kræves, at mere end halvdelen af samtlige bestyrelsesmedlemmer stemmer for karantænen.
Medlemmet skal have adgang til at udtale sig over for bestyrelsen inden afstemningen finder sted.
6b.
I særlige tilfælde kan bestyrelsen indstille til generalforsamlingen, at et medlem udelukkes fra klubben i et nærmere angivet tidsrum på mere end 2 måneder.
På generalforsamlingen afgøres sagen ved skriftlig afstemning, og for vedtagelse kræves et flertal på 2/3 af de afgivne stemmer (blanke stemmer tæller som afgivne).
Medlemmet har krav på at være til stede og udtale sig. Generalforsamlingens bestemmelse om udelukkelse kan indbringes af medlemmet for Dansk Ride Forbunds Disciplinærudvalg inden 4 uger.
6c.
I det af paragraf 6b. omhandlende tilfælde kan generalforsamlingen ved skriftlig afstemning, og med et flertal på 2/3 af de afgivne stemmer, afgøre, at sagen via hovedbestyrelsen indbringes for Dansk Ride Forbunds Disciplinærudvalg til afgørelse af, om der tillige skal ske udelukkelse fra andre rideklubber eller evt. indstille til Danmarks Idræts Forbund, at vedkommende udelukkes fra andre specialforbund under Danmarks Idræts Forbund.
7. Kontingent
Foreningens kontingent fastsættes for medlemmerne for ét år ad gangen på den ordinære generalforsamling efter indstilling fra bestyrelsen. Betalingsterminer og opkrævningsmåde fastsættes af bestyrelsen og offentliggøres på rideklubbens hjemmeside.
Er kontingent ikke betalt senest 3 måneder efter forfaldsdag, ophører medlemmets rettigheder, og vedkommende kan kun optages på ny mod betaling af restance samt kontingentbeløb, indtil lovlig udmeldelse har fundet sted. Forfaldent kontingent skal betales uanset ophør af medlemsrettigheder.
Bestyrelsen kan udmelde et medlem, der ikke har betalt kontingent rettidigt og som heller ikke har betalt senest 14 dage efter at have modtaget påkrav herom.
8. Bestyrelsen
Klubbens anliggender varetages af en bestyrelse på 6 medlemmer, der alle skal være amatører og være fyldt 18 år.
På generalforsamlingen vælges formanden direkte for to år ad gangen. Derefter vælges de øvrige bestyrelsesmedlemmer. Bestyrelsesmedlemmer vælges for 2 år ad gangen, så formanden og to bestyrelsesmedlemmer vælges i ulige år, mens tre bestyrelsesmedlemmer vælges i lige år. Hvert år vælges 2 suppleanter.
Bestyrelsen konstituerer sig selv med næstformand og kasserer .
Blandt medlemmerne under 18 år vælges 2 juniorrepræsentanter samt en junior repræsentant-suppleant, der ikke må være fyldt 18 år i det år de vælges. Juniorrepræsentanterne deltager som observatører i bestyrelsen uden stemmeret.
Bestyrelsesmedlemmerne vælges for 2 år ad gangen, og der afgår hvert år 3 medlemmer af bestyrelsen.
Juniorrepræsentanterne vælges for 1 år ad gange.
I tilfælde af vakance for formand indtræder en af suppleanterne i bestyrelsen og bestyrelsen vælger blandt sig en ny formand frem til førstkommende generalforsamling. I tilfælde af vakance for et bestyrelsesmedlem, indtræder en af suppleanterne i bestyrelsen,
Såfremt en af suppleanternes pladser er vakante, kan supplere bestyrelsen sig selv indtil næste generalforsamling.
Genvalg kan finde sted.
9. Bestyrelsens funktioner
Bestyrelsesmøder afholdes mindst 4 gange om året, men i øvrigt efter behov eller på forlangende af mindst 3 bestyrelsesmedlemmer.
Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst tre medlemmer er til stede. Alle beslutninger træffes ved simpel stemmeflerhed. I tilfælde af stemmelighed er formandens stemme afgørende og i dennes fravær næstformandens.
Der føres protokol over beslutninger på bestyrelsesmøderne.
Bestyrelsen varetager klubbens tarv på bedste måde og nedsætter efter behov de udvalg, som bestyrelsen skønner behov for, så som forretningsudvalg, sportsudvalg, juniorudvalg, etablissementsudvalg, og velfærdsudvalg. Alle udvalg skal være repræsenteret med mindst et medlem af bestyrelsen. Udvalgene refererer til bestyrelsen.
10. Generalforsamling
Generalforsamling er klubbens højeste myndighed og indkaldes af bestyrelsen. Den ordinære generalforsamling afholdes i februar måned.
Indkaldelse til generalforsamling meddeles klubbens medlemmer på klubbens hjemmeside med mindst 14 dages varsel, bilagt dagsorden og de af bestyrelsen fremsatte forslag og indkomne forslag. Indkaldelsen og dagsordenen formidles via sociale medier til medlemmerne.
Medlemmer kan fremsætte forslag til behandling på generalforsamlingen. Disse skal være bestyrelsen i hænde senest 15. januar.
Beslutninger på generalforsamlingen træffes ved almindeligt stemmeflertal. Afstemning foregår ved markering, med mindre mindst 2 medlemmer kræver skriftlig afstemning.
Alle medlemmer, der har været medlem af klubben i minimum 1 måned og har betalt kontingent, har stemmeret. For medlemmer under 15 år udøves medlemmets stemmeret af en af forældrene til medlemmet.
Der kan ikke afstemmes ved fuldmagt.
Dagsorden til generalforsamlingen skal som minimum indeholde følgende punkter:
Generalforsamlingen træffer bestemmelser om køb og salg, og anden afhændelse og pantsætning af klubbens faste ejendom.
Referat af generalforsamlingens forhandlinger og dagsordens resultater underskrives af dirigenten og referenten og gøres tilgængelig på rideklubbens hjemmeside.
Ekstraordinær generalforsamling indkaldes af bestyrelsen, når denne anser det for nødvendigt, eller når mindst 20 % af de stemmeberettigede medlemmer indgiver skriftlig begæring herom med angivelse af dagsorden. I sidstnævnte tilfælde skal den ekstraordinære generalforsamling finde sted senest 3 uger efter begæringens modtagelse (ved beregning af stemmeberettigede medlemmer tages udgangspunkt i det senest opgivne medlemstal til DRF). Ekstraordinær generalforsamling indkaldes skriftligt med 8 dages varsel.
11. Hæftelse og tegningsret
Klubbens medlemmer og bestyrelsen hæfter ikke personligt for de af klubben indgåede forpligtelser eller gæld. Det gør alene rideklubben, som hæfter med dens formue/egenkapital.
Klubbens medlemmer har ikke krav på nogen del af foreningens formue eller udbytte af nogen art.
Klubben tegnes ved underskrift af formanden alene eller af kassereren alene, så længe foreningen ikke påføres en økonomisk udgift på over 50.000 kr. I andre tilfælde tegnes foreningen af formanden og kassereren i forening eller af formanden og ét medlem af bestyrelsen i forening eller af kassereren og ét medlem af bestyrelsen i forening.
12. Regnskab
Regnskabsåret følger kalenderåret. Regnskabet forelægges generalforsamlingen til godkendelse efter revision af 2 på generalforsamlingen for et år ad gangen valgte revisorer.
Det reviderede regnskab skal foreligge senest 14 dage før generalforsamlingens afholdelse og skal offentliggøres for klubbens medlemmer efter godkendelse.
13. Vedtægtsændring og opløsning:
Vedtægtsændringer kan fremsættes af bestyrelsen eller medlemmer. Forandringer i disse vedtægter kan ske på et hvert årsmøde, når mindst 2/3 af de afgivende stemmer er for. Enhver ændring af vedtægterne skal indberettes til Dansk Ride Forbund til godkendelse.
Opløsning af klubben kan kun finde sted, når beslutning herom vedtages på 2 efter hinanden med mindst 14 dages mellemrum, afholdte generalforsamlinger. Ved den første generalforsamling skal beslutning om opløsning vedtages med mindst ¾ af de afgivne stemmer. Ved den anden generalforsamling kan opløsning vedtages ved simpelt flertal.
Ved opløsning skal klubbens aktiver tilfalde eller hensættes til ridesportslige aktiviteter i Favrskov Kommune. Ved hensættelse til ridesportslige aktiviteter varetages midlerne af Byrådet i Favrskov Kommune.
Godkendt på generalforsamling 22. februar 2024